Er dere over 20 ansatte? Har du fått med deg de nye kravene du som arbeidsgiver har for å jobbe aktivt for likestilling og forhindring av diskriminering på arbeidsplassen?
Aktivitets- og redegjørelsesplikten er en lovpålagt plikt for arbeidsgivere til å jobbe aktivt for likestilling og ikke-diskriminering, og i 2020 ble denne plikten ytterligere forsterket. Plikten er formulert i likestilling- og diskrimineringsloven §26 første og andre ledd, og krever at arbeidsgivere i offentlige virksomheter (uavhengig av størrelse) og private virksomheter (flere enn 50 ansatte):
- jobber med likestilling og diskriminering gjennom en lovbestemt arbeidsmetode, herunder kartlegging av lønn og ufrivillig deltid (aktivitetsplikt)
- redegjør årlig for tilstanden på kjønnslikestilling og på arbeidet med likestilling og ikke-diskriminering (redegjørelsesplikt)
Aktivitetsplikt
Aktivitetsplikten innebærer at bedrifter skal følge en firesteg-metode i arbeidet med likestilling samt kartlegging av lønnsforhold og ufrivillig deltid som følger:
- Undersøke om det finnes risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling, herunder annethvert år kartlegge lønnsforhold fordelt etter kjønn og bruken av ufrivillig deltidsarbeid
- Analysere årsakene til identifiserte risikoer
- Iverksette tiltak som er egnet til å motvirke diskriminering, og som vil bidra til økt likestilling og mangfold i virksomheten
- Vurdere resultatene av de iverksatte tiltakene
- Den samme plikten gjelder i private virksomheter som jevnlig sysselsetter mellom 20 og 50 ansatte, når en av arbeidslivets parter i virksomheten krever det.
Redegjørelsesplikt
Iht. likestillings- og diskrimineringsloven §26 første og andre ledd, har arbeidsgivere plikt til å redegjøre for hvordan de arbeider med likestilling og diskriminering én gang i året. Redegjørelsen skal publiseres i årsberetningen, årsrapporten eller i et annet offentlig tilgjengelig dokument. Redegjørelsen skal bestå av to hoveddeler:
- Den faktiske tilstanden for kjønnslikestilling i virksomheten
- Hva virksomheten gjør for å oppfylle aktivitetsplikten
Pliktenes formål
Formålet med lovparagrafen og de forsterkede pliktene er blant annet å sikre at arbeidssøkere får like muligheter når de søker en stilling, samt sikre at arbeidstakere i en virksomhet får like muligheter og vilkår.
Ved behov for HR-tjenester hjelper vår samarbeidspartner ilico AS deg raskt, profesjonelt og med godt humør!
![Alle 5 (1)](https://kuba.no/wp-content/uploads/2021/10/Alle-5-1-scaled.jpg)
“Vi vil gjerne bli din nye samarbeidspartner innen HR”
Skulle du ønske at noen kunne avlaste deg med HR-oppgaver? Skulle du gjerne hatt litt bistand og ekstra hjelp i rekrutteringsprosessen? Ville du gjerne sluppet å ta den vanskelige samtalen selv? Eller burde du få på plass en HMS-løsning for bedriften, men aldri funnet tiden? Da er vi den perfekte leverandør av HR-tjenester til deg og din bedrift😊
ilico AS består av 5 meget kompetente konsulenter som besitter svært lang og variert erfaring innen HR-fagene. Vi leverer alle typer HR-tjenester til bedrifter som har kortvarige eller vedvarende behov for HR-bistand. I korte trekk tilbyr vi lederstøtte, HR- og HMS-rådgivning, utleie av HR-konsulent for en periode (hel- eller deltid), rekruttering, samt bistand ved omstillingsprosesser.
Vi er et konsulentselskap der medarbeiderne sitter på lang, oppdatert og relevant erfaring og kompetanse innen HR-fagene. Vi inngår gjerne et samarbeide med deg og din bedrift, enten på ad hoc-basis eller som totalleverandør av HR-tjenester.
Her er noen få eksempler på produkter vi kan levere:
- Personalhåndtering som f.eks. oppsigelser, nedbemanning og permitteringer
- Konflikthåndtering; støtte leder i å finne de gode løsningene
- Rekrutteringsbistand og personlighetsanalyser
- Medarbeiderundersøkelser
- HMS- og personalhåndbok
- Varslingstjenester
Hos oss får du rask og personlig levering. Ta kontakt med oss i dag på post@ilico.no eller besøk våre nettsider ilico.no, så avtaler vi et møte der vi kan presentere oss nærmere, samt avdekke deres behov for vår bistand.