Denne uken ønsker vi å ha en litt annen tilnærming til GDPR. Derfor har vi invitert våre samarbeidspartnere i Færder Marketing til å skrive om hvordan GDPR påvirker markedsføringen. Det er mange som sitter rundt og lurer på hvordan de skal håndtere akkurat dette, og det vil Gaute Håland fra Færder Marketing belyse for dere. Husk at dere har 1. Juli som siste frist for å implementere disse tiltakene. God lesning!

Oppsummering av GDPR

Data og personopplysninger har blitt vår tids mest verdifulle råvare. Det er ikke lenger olje som er mest verdifullt. Det er data. Det betyr at de som sitter på store mengder data, sitter på store verdier. De som sitter på store verdier er ofte mer utsatt for at noen ønsker å stjele verdier eller få tak i disse på en uærlig måte. Med olje er det vanskelig å tilegne seg store mengder på uærlig vis. Usikret data derimot eller dårlig sikret data er enklere å tilegne seg.


Den store verdien av data har, samt det faktum at folk er bekymret over datamengden som er lagret om dem, har ført til at EU nå innfører GDPR (General Data Protection Regulation). GDPR er EUs’ forordning for personvern som tredde i kraft 25 mai 2018. Meningen er å beskytte folk og deres personopplysninger.


Det fører til at bedrifter nå må innføre innstillinger for personvern på deres nettsider og deres digitale produkter. Dette er for at det skal bli enklere for forbrukeren å forandre på hvilke data som kan lagres og hvordan de kan brukes. Bedriftene må evaluere personvernerklæringen og de må forbedre metodene for å be forbrukeren om lov til å bruke data. De må også kunne dokumentere bruken av innhentet data samt forbedre måten de kommuniserer datainnbrudd.


Det som er viktig å ta innover seg er at GDPR er en forordning og ikke et direktiv. Hva betyr så det? Jo, det skal jeg fortelle deg. Det betyr at den er juridisk bindende og kan føre til særdeles høye bøter om den ikke overholdes. Faktisk kan bøtene for store selskap komme så høyt opp som 20 millioner EUR eller 4 % av den globale omsetningen, alt etter hva som er høyest.

Påvirker GDPR markedsføringen?

Det er liten tvil om at en forordning for personvern vil påvirke markedsføringen til bedrifter. Når det er sagt, er det er ingen grunn til panikk. Innføring av forordningen samt det å overholde den vil gå helt fint om du setter inn de riktige tiltakene.

Bedrifter bør fokusere på tre hovedområder for å overholde GDPR knyttet til markedsføring:

  • Samtykke for å samle inn data
  • Adgang til data
  • Hvilken type data blir innhentet

Gir store muligheter for deg som markedsfører riktig

Mange går i dag rundt og gruer seg til innføring av GDPR, men det har vi ingen grunn til å gjøre. De nye reglene fører til at vi må gjøre mer av det vi markedsførere er best til å gjøre. Nettopp det å markedsføre mot målrettede grupper og på den måten nå de personene vi ønsker.

#1 Segmentere lister

Fokuset vi nå i følge GDPR må ha på den informasjonen vi innhenter fra våre besøkende, leads og kunder er det fokuset vi alltid burde hatt. Dette fokuset vil føre til at vi får lister som er mer segmenterte. Det gir oss bedre mulighet til å målrette kampanjer mot dem vi ønsker å nå, og det gir våre følgere mer verdifullt innhold. Det er enkelt og greit en win-win-situation.

#2 Et CRM-system

Alle skal nå ha muligheten til å bli glemt. Hva betyr det for oss? Det betyr enkelt og greit at vi må gi muligheten til dem vi har samlet informasjon om, til å slette all informasjon vi har lagret om dem. Dermed bør vi samle all informasjon vi har i et enkelt system og ikke samle data flere forskjellige steder. En ting som er helt sikkert er at det ikke lengre vil være lov å samle data i Google Docs og Spreadsheets. Ta derfor i bruk et enkelt CRM-system for å samle all informasjon på ett sted. Det forenkler jobben din betraktelig.


#3 Åpenhet

Forbrukere har alltid satt pris på å bruke bedrifter de stoler på, kjenner eller liker. Dette er noe vi prøver å oppnå til daglig som markedsførere. Hva er vel bedre for å få folk til å stole på merkevaren din enn åpenhet? Folk setter pris på åpenhet og straffer dem som ikke viser det.

GDPR gir oss en fantastisk mulighet til å vise vår åpenhet og bygge tillit. La brukerne enkelt finne frem til den informasjon vi har samlet og gi dem mulighet til å endre den eller slette den.

Hvem i bedriften vil bli påvirket av GDPR?

Har din bedrift kunder? Er svaret ditt ja, så vil alle i bedriften påvirkes av GDPR. Har du en markedsføringsavdeling er dette stillingene som blir berørt i henhold til GDPR for markedsførere:

#1 De som driver med e-postmarkedsføring

Store deler av jobben til B2B-markedsførere er å generere leads, og det er gjerne gjennom å innhente kontaktinformasjon og e-postadresser. Endringene betyr at disse nå må jobbe litt annerledes, og lage skjemaer der brukerne aktivt må gi tillatelse for at de skal kunne bli kontaktet.

Det vil ikke lengre være mulig å kjøpe e-post lister eller hente e-postadresser direkte fra nettsider. Dette er en metode som alltid har funket dårlig, fordi det fører til total mangel på tillit mellom deg og forbrukeren. Så det er bare en fordel at det ikke lengre vil være lov.


#2 Ansvarlige for markedsføringsautomasjon

For å kunne drive effektiv markedsføring og bearbeide leads er det vanskelig å komme utenom markedsføringsautomasjon. Er det satt opp riktig vil det kunne være en melkeku for din bedrift. Det vi må passe på med de nye reglene er at personer som melder seg av listen faktisk meldes av, og at det ikke sendes flere e-poster til dem. Fortsetter vi å sende etter de har meldt seg av kan det føre til saftige bøter.


#3 PR ansvarlig

Det er ikke bare privatpersoner som blir beskyttet som en følge av GDPR. Journalister blir også ilagt den samme beskyttelsen. Det betyr at den som har ansvaret for PR ikke lengre kan sende ut e-post om oppdateringer og nyheter om selskapet. Journalistene må først ha gitt samtykke til å motta dette. Jobben med PR blir noe vanskeligere, men det finnes gode systemer som håndtere dette.

Praktiske tips til deg som bedriver markedsføring

Nå har vi faktisk fått noe mer tid før GDPR trer i kraft, og har du enda ikke gjort klart for GDPR, får du nedenfor en liste over hva du bør gjøre før den trer i kraft:

  • Vask e-post listene dine.
  • Fjern alle som ikke eksplisitt har gitt deg lov til å sende dem e-poster.
  • Evaluer hvordan du samler inn personopplysninger.
  • Husk! Ikke kjøp e-postlister.
  • Legg en strategi for innholdsmarkedsføring. En god strategi her sammen med riktig oppsatt markedsføring-automasjon kan bli svært viktig for din virksomhet.
  • Gi folk en enkel mulighet til å melde seg opp til ditt nyhetsbrev
  • Social selling er i vinden som aldri før. Bruk sosiale medier til å selge deg og selskapet inn til nye leads.
  • Bruk riktig CRM-system for å behandle kundedata
  • Spør kun om den informasjonen du trenger. Det hjelper deg med segmentering.

Konklusjon

Vi har nå sett på hvilke restriksjoner og muligheter innføring av GDPR får for de som driver med markedsføring. Jeg må si at jeg i det minste er beroliget, og det håper jeg også du er. For innføringen av GDPR gir oss større muligheter, og vil gjøre oss enda bedre enn det vi er i dag. Vi prøver alltid å bli bedre og nå blir vi presset til å bli enda bedre og mer innovative. Det er bra for forbrukeren og da er det bra for oss. GDPR vil gi oss noen utfordringer, men det har aldri skadet dem med litt innsatsvilje.