Hvilke bedrifter er pålagt bedriftshelsetjeneste (BHT)?

Bedriftshelsetjeneste er en fagkyndig og rådgivende tjeneste innen forebyggende HMS-arbeid. Tjenesten skal bistå arbeidsgiver og arbeidstakere med å følge opp arbeidsmiljøet i virksomheten. Dette sier Arbeidstilsynet: Hvem skal ha bedriftshelsetjeneste? Alle arbeidsgivere har plikt til å knytte virksomheten sin til en godkjent bedriftshelsetjeneste dersom risikoforholdene tilsier det. Arbeidstilsynet kan derfor pålegge enhver virksomhet å knytte […]
Arbeidsgivers plikter i henhold til arbeidsmiljøloven

De aller fleste vet at det er en del krav innen helse, miljø og sikkerhet man skal forholde seg til i arbeidslivet. HMS arbeidet skal være en del av bedriftens hverdag, men i veldig mange bedrifter er det usikkerhet om både roller og oppgaver i dette arbeidet. HMS-rutiner og -arbeid skal være en naturlig del […]
5 viktige spørsmål om HMS og HMS-kurs!

1. Kan jeg ta HMS-kurs som nettkurs? HMS-kurs for ledere skal gi en innføring i de viktigste aspektene i HMS-arbeidet og gjennomføres i tråd med Arbeidstilsynets veiledning for denne type opplæring. Denne opplæringen kan tas som nettbasert kurs. Som regel utstedes et kursbevis etter gjennomført kurs for å oppfylle kravet til skriftlig dokumentasjon. 2. Hvem er […]
Hvorfor gå vernerunder?

Arbeidsgiver har ansvar for å avverge fare og sørge for at evt. risikable forhold eller avvik blir rettet opp innen rimelig tid. For å kartlegge hvilke potensielle risikoelementer som finnes i virksomheten skal det gjennomføres en risikoanalyse. Dette gjøres for å sikre et godt og sikkert arbeidsmiljø og for at tiltak skal settes inn der det […]
Er vi pålagt å ha et HMS-system?

Det korte svaret er at det ikke er pålagt å ha et «HMS-system», men lederen i en virksomhet har plikt til å sørge for at kravene som stilles til HMS-arbeid i internkontrollforskriften blir fulgt opp systematisk. I praksis betyr det da likevel at du trenger å systematisere dette arbeidet og de fleste velger å gjøre […]
Driftsmeldinger

Nå kan du endelig logge deg inn og se Kuba IK i ny innpakning. Skulle du ha en gammel link til logginnsiden så ber vi deg om å slette den og lage en ny fra den nye siden. Det jobbes fortløpende med en del saker som ennå ikke er som forventet i forbindelse med overgangen […]
Hvordan påvirker GDPR markedsføringen i din virksomhet?

Denne uken ønsker vi å ha en litt annen tilnærming til GDPR. Derfor har vi invitert våre samarbeidspartnere i Færder Marketing til å skrive om hvordan GDPR påvirker markedsføringen. Det er mange som sitter rundt og lurer på hvordan de skal håndtere akkurat dette, og det vil Gaute Håland fra Færder Marketing belyse for dere. […]
GDPR kan tidligst tre i kraft juli 2018

GDPR kan tidligst tre i kraft i juli 2018 Fristen for GDPR utsettes, og kan tidligst tre i kraft juli 2018. Dette skyldes ikke norske forsinkelser, men konstitusjonelle forhold i Liechtenstein som kan forsinker EØS-avtalen i følge Aftenposten. Årsaken er at GDPR kan ikke bli en del av avtalen før alle EFTA-landene har godkjent den, og i […]
Fristen for GDPR kan bli utsatt til juli 2018

Fristen for GDPR kan bli utsatt til juli 2018 Det er mye som tyder på at at fristen for GDPR utsettes til juli 2018. Dette skyldes ikke norske forsinkelser, men konstitusjonelle forhold i Liechtenstein som kan forsinke EØS-avtalen i følge Aftenposten. Årsaken er at GDPR kan ikke bli en del av avtalen før alle EFTA-landene har […]
#metoo – Har din virksomhet rutiner for seksuell trakassering og andre personalsaker?

Din virksomhet og #metoo #metoo kampanjen har satt seksuell trakassering på dagsorden som aldri før. Det dukker daglig opp nye saker fra politikk, næringsliv og samfunnsliv generelt. Har din virksomhet gode rutiner for registrering og behandling av slike saker? Slike hendelser påvirker selvsagt virksomhetens arbeidsmiljø og kan være vanskelige temaer å behandle. Således vil det […]