Kuba produkter
Kuba Basic
- HMS-håndbok
- Valgfri modul
- Kuba-APP (iOS og Android)
- –
- –
- –
- –
- –
Kuba Standard
- HMS-håndbok
- Avvik-, risiko-, aktivitetsmodul
- Dekker alle lovkrav
- Kuba-APP (iOS og Android)
- –
- –
- –
- –
Kuba Total
- Alt fra Kuba Standard
- Velg fritt fra alle våre moduler
- Internkontroll
- IK Mat
- Kjøretøy
- Prosjekt
- FDV
- Med mer (Se komplett innhold her)
*Faktureres forskuddsvis for 12 mnd. om ikke annet er avtalt.
Noen av våre kunder
Vi er stolte av å ha så mange anerkjente kunder.
Hva er egentlig HMS?
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften).
Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidsmiljøet er forsvarlig og i samsvar med arbeidsmiljøloven.
Arbeidsgiver skal:
- ha kunnskap om krav som gjelder for virksomheten
- sørge for at det utøves systematisk HMS-arbeid på alle plan i virksomheten
- samarbeide med arbeidstakerne og verneombud
- gjennomgå lovpålagt opplæring i HMS-arbeid
Start med å samle de ansatte til et møte og sett arbeidsmiljøarbeid på dagsorden. Sett mål for arbeidet. Husk at også bedriftshelsetjenesten kan være en god medhjelper.
Godt arbeidsmiljø
Godt arbeidsmiljøarbeid handler om å redusere risiko for farer og ulykker og aktivt å rette søkelyset mot de positive og helsefremmende faktorene i arbeidsmiljøet.
I flere ulike lover er det regler om at produksjon, produkter og tjenester skal oppfylle forskjellige sikkerhets- og kvalitetsbetingelser. Det stilles også krav til lokaler, verneinnretninger og tilrettelegging av arbeidet for å sikre ytre miljø og gi trygghet for dem som gjør jobben. En vanlig samlebetegnelse for dette området er HMS – Helse, Miljø og Sikkerhet.
Rutiner for HMS behøver ikke være særlig omfattende for små bedrifter med liten risiko for brann, forurensning, arbeidsulykker osv. Men selve kravet til systematisk HMS-arbeid er det samme for alle virksomheter.
Roller i HMS-arbeidet
Alle skal bidra til et godt arbeidsmiljø, men ansvaret er ulikt og avhenger av hvilken rolle man har i virksomheten.